Foto: Angelica Klang

Om jag har en fantastisk innovation – varför köper ingen min produkt/tjänst? Det är en av de vanligaste frågorna jag har fått från tidiga bolag. Vet du vad svaret är? Syns man inte, så finns man inte! Här vill jag dela med mig av mina tips på vad du bör tänka på kring marknadsföring i tidig fas.

Hur ska mitt företag synas?

Det största felet många företag gör är att de marknadsför sig överallt, vilket kostar mycket och sällan är effektivt. Effektiv marknadsföring handlar främst om att synas och marknadsföra sig rätt, det vill säga att visa upp sig för rätt målgrupp i deras frekvent använda kanaler. Därför är det viktigt att lägga sina resurser på att förstå målgruppen och förstå var de hämtar inspiration eller kunskap. Det kan exempelvis vara branschtidningar eller specialiserade utskick. Det viktigaste är inte att synas överallt utan att synas i din målgrupps kanaler.

Vad kostar det att synas?

I ett tidigt skede har bolag ofta en liten budget för kommunikation och marknadsföring. Men kommunikation behöver inte vara dyrt i början, det viktigaste är att komma igång och sätta en strategi. Hur mycket det behöver kosta beror sedan på vad ni i bolaget vill uppnå. Har du till exempel ett bolag med konsumentprodukter krävs det mycket arbete kring visualisering av produkten, förpackning, bilder och presentation. Om du säljer mot industriföretag kanske tydliga tekniska beskrivningar är viktigare. Det viktiga är att förstå och fokusera på det som är viktigt för målgruppen!

Ta hjälp!

Ensam är aldrig stark, och den som tar hjälp tidigt kan ofta spara både tid och pengar. Som entreprenör i tidig fas behöver man göra mycket själv och då blir ofta tiden som borde läggas på bolagsutvecklingen lidande. I början behöver hjälpen inte heller kosta enorma summor – tänk kreativt och leta efter samarbeten i ditt nätverk! Kanske känner du redan en fotograf, copywriter eller någon annan profil du kan samarbeta med kring kommunikation. Ett tips är att även nyttja sina vänner, de vill nog mer än gärna att du lyckas och ställer upp för en fika eller två. Viktigast av allt – börja våga fråga!

Klara-Maria Mach är grundare av Entreprenörden och en av våra konsulter specialiserad inom kommunikation.