De flesta har någon gång drömt om att starta eget – gärna baserat på en fantastisk patenterad uppfinning. Vad är det som avgör vilka som lyckas? I fantasin är det ofta en uppfinningens genialitet som säkrar framgång, men i verkligheten är det faktiskt troligare att helt andra saker avgör. Björn Lindh, VD på Lindhea, har hjälpt många innovativa företag från Uppsala med sina strategier de senaste 10 åren och ger här sina tre bästa råd för hur du blir en som lyckas:

1. Testa marknaden tidigt

Det är lätt att tro att din skapelse måste vara perfekt innan du börjar prata med kunder, men inget kunde vara mer fel! Att testa vad dina tänkta kunder tycker om din idé är den bästa utgångspunkten. Att testa tidigt och så billigt och enkelt som möjligt kan rädda dig från många onödiga misstag. Löser du ett viktigt problem? Gör du det på ett sätt som användaren gillar? I bästa fall blir den som testar så intresserad att de vill vara med och utveckla din uppfinning tillsammans med dig. Ibland får du feedback som gör att du måste tänka om hela din uppfinning – men oroa dig inte, många av de mest framgångsrika företagen har fått tänka om sina affärsidéer flera gånger om.

2. Fixa finansiering

Stereotypen för en egenföretagare är att du måste lägga dina sparpengar i bolaget och sedan ta ett extra lån med huset som säkerhet, men det är sällan den smartaste vägen framåt. Om din idé verkligen är fantastisk och du har drivet att förverkliga den så brukar det gå att hitta andra som kan tänka sig att stå för pengarna. Det finns faktiskt mycket mer pengar än det finns kombinationen bra idé och entreprenör!

I tidigt skede finns en mängd bidrag att söka – att ansöka kan också vara ett första test om din idé är värd att satsa på. Ta hjälp att skriva ansökningar om du inte är van. När du har kommit lite längre kan du söka privat kapital från olika typer av investerare, men vänta tills du verkligen är redo! Med investerare ombord kommer du att ha stark tidspress och det kommer också in flera viljor i båten.

3. Skaffa ett dream-team

Det viktigaste med ditt företag är faktiskt inte idén utan teamet. Man hör ofta att en fantastisk idé med ett medelmåttigt team har mycket svårare att lyckas än ett fantastiskt team med en medelmåttig idé. I den första entusiasmen när företaget bara är en servettskiss är det lätt att bjuda in hela kompisgänget som delägare – men försök att hålla huvudet kallt och tänk igenom vad som är bäst i det långa loppet! Den vanligaste orsaken till att bolag havererar i tidigt skede är att ägarna inte kommer överens. Om du lyckas bygga ett team där alla delar samma vision, där olika erfarenheter och kunskaper som kompletterar varandra och där alla är beredda att ge sitt allra bästa under en lång tid – då har ni stora möjligheter att lyckas!

Lindhea är ett Uppsalabaserat strategikonsultbolag som hjälper forskare och uppfinnare att komma igång med sina teknikbaserade affärsidéer. Lindhea har de senaste 10 åren varit strategiskt drivande i bolag som Graphmatech, Disruptive Materials, Peafowl Solar Power, Optima Planta, Solelia Greentech och många fler.


Vill du ha hjälp med ditt startup? Kontakta Cecilia Tilli på cecilia.tilli@lindhea.se